Workshop: Visualisatie en sociale verhalen

Werk zelf een middel tot communicatie bij jonge kinderen met autisme uit.
Onderdeel van uitdaging: Leerlingen begeleiden
Per persoon

• hoe te visualiseren door middel van eenvoudige tekeningen;
• hoe je een groot sociaal verhaal maakt.

Inleiding

Je leert hoe je communicatie initieert bij een kleuter met autisme. Daarnaast ontdek je hoe je leer-leefverhalen kan maken voor kleuters met autisme. Nooit eerder werd voor jonge kinderen met autisme beschreven hoe je tot een sociaal verhaal of een stappenplan komt. De Social Stories van Carol Gray inspireerden tot deze verhalen. Via eigen verhalen toont Goedele Billen zowel aan professionele begeleiders als aan ouders hoe je tot communicatie komt met een vroeg gediagnosticeerde kleuter met ASS. En hoe je via die beginnende communicatie de wereld verduidelijkt. Je gaat aan de slag met praktijkcasussen van de deelnemers om te visualiseren en concrete toepassingen uit te werken. Deze oefeningen toets je aan de praktijk in de weken erna. Tijdens de laatste sessie bespreek je zelfstandig bedachte verhalen en bijkomende vragen in de groep.

Wat leer je

• in communicatie gaan met een kind met autisme;
• visualiseren door middel van eenvoudige tekeningen voor een kind met autisme;
• zelf een groot sociaal verhaal maken.

Wat kan je

• hoe te visualiseren door middel van eenvoudige tekeningen;
• hoe je een groot sociaal verhaal maakt.

Docenten

Boekentip

Praktische informatie

Voor wie

Iedereen actief in een kinderdagverblijf, het basisonderwijs en de buitenschoolse opvang

Voorkennis

Basissessie: Visualisatie en sociale verhalen

Hoe kan je je verder verdiepen

Onderwijsniveau

Lager onderwijs

Locatie