Werk aan woordenschat bij anderstalige adolescenten en volwassenen in de NT2-klas

De kunst van het woordenschat onderwijzen

Veel taaldocenten zijn uitstekend in het verklaren van woorden. De controle-, reproductie-, en productiefase worden echter vaak vergeten. De cursisten consolideren hierdoor de woorden die ze productief moet kennen onvoldoende. 


We vertrekken vanuit enkele weetjes en mythes over woordenschat om vervolgens oefeningen te maken met behulp van een stappenplan. We streven naar de beste strategie om de woorden te verduidelijken zodat we tijdens de uitvoering van de les geen tijd verliezen en veel spreekkansen creëren. Tenslotte verkennen we enkele oefeningen om woordenschat te consolideren met aandacht voor transfer.

De Kimpe Anja
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Vakdidactisch ontwerpen
Per persoon
Deze vorming is voorbij

Wat leer je

• intentioneel en systematisch werken aan woordenschat als rode draad doorheen de lessen.

Docenten

Praktische informatie

Voor wie

Secundair onderwijs

NT2-docenten van Centra voor basiseducatie, centra voor volwassenonderwijs en leraren van Okan-klassen

Extra informatie

Lees vooraf het hoofdstuk over woordenschat van de syllabus van Peter Bimmel. Deze tekst bezorgen we je een week voordien.