Wat werkt in inclusief onderwijs?

Verhoog je niveau van co-teaching door op de meest efficiënte manier les te geven aan al je leerlingen.

Leer hoe je je niveau van co-teaching kan verhogen via Universal Design Learning (UDL). Hoe ontwikkel je lesmateriaal? Hoe verbeter je je eigen inclusief onderwijs met vier ondersteunende strategieën?

Dag 1
We starten met een verkenning rondom perspectieven op inclusief onderwijs. Universal Design Learning (UDL) is een bewezen raamwerk dat ervoor zorgt dat elke leerling deelneemt aan je les en waarbij de leerling gestimuleerd wordt om het beste uit zichzelf te halen. Je beschouwt leerlingen hierbij als UDL-partners. Je verdiept je als directielid, zorgcoördinator of ondersteuner in het geven van krachtige instructies, strategieën en structuren die leerervaringen van leerlingen verhogen. Je benadert co-teaching door de lens van UDL en verhoogt zo het niveau van co-teaching. Je krijgt de opdracht om het werken met UDL in de praktijk uit te proberen en/of te bespreken met je team.

Dag 2
Het vormgeven van inclusief onderwijs in scholen en klassen staat centraal. We vertrekken vanuit de actuele situatie van de eigen praktijk en gebruiken daarbij de filmbeelden die zijn gemaakt naar aanleiding van de eerste vormingsdag. In overleg maak je vervolgens een keuze uit 40 strategieën die ondersteunend werken bij het creëren van een innovatieve inclusieve leeromgeving. Afhankelijk van de eigen innovatiewens werk je onder begeleiding vier effectieve strategieën uit voor de eigen praktijk.

Fluijt Dian
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Samen school maken
Per persoon
Deze vorming is voorbij

Wat leer je

• inclusief lesmateriaal te ontwikkelen volgens de principes van UDL;
• hoe je het eigen inclusief onderwijs met vier ondersteunende strategieën kunt inrichten of verbeteren op school- en/of op klasniveau;
• hoe je het niveau van co-teaching via UDL kunt verhogen.

Docenten

Boekentip

Passend onderwijzen met co-teaching, D. Fluijt, Global Academic Press

Praktische informatie

Voor wie

Zorg in en rond de school, Secundair onderwijs, Basisonderwijs

(buitengewoon) basisonderwijs: directie en beleidsteam - (buitengewoon) secundair onderwijs: directie en beleidsteam - Zorg in en rond de school

Extra informatie

Voor de eerste dag bereid je een inventariserende opdracht voor en lees je een introductieartikel. Voor de tweede dag neem je filmmateriaal mee naar aanleiding van de praktijkopdracht.