Wat elke leraar moet weten: de wetenschap van het leren

Wat elke leraar moet weten…
Onderdeel van uitdaging: Leerlingen begeleiden
Per persoon

• hoe leerlingen effectief, efficiënt en aangenaam leren
• hoe instructie voor optimale leeractiviteit kan zorgen
• wat de essentie van onderwijsonderzoek de klaspraktijk kan bijbrengen

Eerstvolgende start: donderdag 26 april 2018, 09u30 Locatie: Hogeschool Odisee / Warmoesberg 26, 1000 Brussel
Vanhoyweghen Kristel
Bekijk profiel
Inschrijven

Inleiding

“Knowledge is power”, in tijden van het omnipresente internet zelfs nog meer dan vroeger. Kennis bevordert het kritisch denken, probleemoplossende vaardigheden, creatief denken en je zal er vooral nog sneller door bijleren. Jongeren zitten ongeveer 10 000 uur op school. De tijd daarvan die besteed wordt aan de manier waarop ze leren, bedraagt … (zelf aan te vullen). Veel leerlingen steunen op leerstrategieën als markeren, herlezen, enz. Deze technieken zijn echter verre van optimaal.

Honderd jaar cognitief wetenschappelijk onderzoek leverde een schat aan informatie over hoe het leren écht werkt. We verduidelijken voor jou op een concrete manier de leerstrategieën die het meest effectief, efficiënt en aangenaam zijn. Wat de wetenschap van het leren ons vertelt ...

Wat leer je

• effectieve leerstrategieën herkennen, benoemen en concreet toepassen
• voorwaarden voor effectieve directe instructie omzetten naar de lespraktijk

Wat kan je

• hoe leerlingen effectief, efficiënt en aangenaam leren
• hoe instructie voor optimale leeractiviteit kan zorgen
• wat de essentie van onderwijsonderzoek de klaspraktijk kan bijbrengen

Docenten

Boekentip

Praktische informatie

Voor wie

Iedereen actief in het secundair onderwijs

Voorkennis

Geen voorkennis gevraagd

Hoe kan je je verder verdiepen

Onderwijsniveau

Secundair onderwijs

Locatie

Datum: donderdag 26 april 2018, 09u30
Locatie: Hogeschool Odisee / Warmoesberg 26, 1000 Brussel