Versterk de executieve functies van je leerlingen

Leg een goede basis voor leren leren
Vraag je je soms af hoe je de leerlingen kunt ondersteunen om op een gepaste manier om te gaan met de grote hoeveelheid prikkels die er in de klas aanwezig zijn, om het antwoord op jouw vraag niet voor de hele klas te roepen of om alle delen van de instructie uit te voeren? We gaan in op deze en veel andere vragen door ze te kaderen binnen de verschillende executieve functies (EF), zoals impulscontrole, werkgeheugen en cognitieve flexibiliteit.

Wat kun je verwachten van de executieve functies van jouw leerlingen en hoe kunnen we de executieve functies ondersteunen? We bieden concrete tips en handvaten om de executieve functies doorheen de dag te versterken en te groeien in een EF-ondersteunende leerkrachtstijl en klasorganisatie. Op het einde van deze dag kun je aan de slag in jouw klas en dagen we je uit om jezelf op regelmatige basis kritisch te bevragen.
Malfait Catherine
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Krachtige leerprocessen
Per persoon
26 oktober 2021
09u30 tot 16u30

Wat leer je

• wat executieve functies zijn en hoe je de executieve functies van de leerlingen concreet kunt waarnemen;
• wat je kunt verwachten van de leerlingen naar impulscontrole, plannen, etc.;
• hoe je de executieve functies van alle leerlingen kunt versterken;
• hoe je kunt groeien in een EF-ondersteunende leerkrachtstijl en klasorganisatie.

Docenten

Boekentip

Groeien in executieve functies. Hoe? Zo!, Catherine Malfait, LannooCampus

Praktische informatie

Voor wie

Basisonderwijs, Lager onderwijs

Lager onderwijs

Extra informatie

Individugerichte vorming:
Volledige dag, 9u30 - 16u30

Locatie

Datum: dinsdag 26 oktober 2021, 09u30 tot 16u30
Locatie: Syntra / Borsbeeksebrug 32, 2600 Berchem

Getuigenissen

“Ik denk dat deze bijscholing een antwoord is op veel vragen waar leerkrachten mee rondlopen. Alles wordt heel goed uitgelegd zonder langdradig te worden. Je krijgt tips naar je klaswerking, maar ook naar haalbaarheid voor jezelf toe. Ik was gemotiveerd om aan de slag te gaan.”
Klaartje