Tenz-inspiratiedag: leescompetenties stimuleren

Hoe ondersteun je als leerkracht het begrijpend en genietend lezen van kinderen?

Uit tal van recente studies blijkt dat onze leescompetenties erop achteruit gaan. Nochtans is lezen niet weg te denken uit onze maatschappij. Ook op school draait alles om lezen: niet enkel het technisch decoderen van geschreven teksten, maar ook begrijpen wat er staat. Door te lezen leer je de wereld beter kennen: je leest om informatie te vergaren, om je te ontspannen en te genieten. Leerkrachten zijn in heel het leesproces een gids en een schakel: kinderen vaardigheden en strategieën aanleren en leiden naar een mooi en gevarieerd leesaanbod.

 

Hoe kunnen leerkrachten ervoor zorgen dat hun leerlingen competente, begrijpend lezers worden die plezier beleven aan teksten en verhalen? Welke leerkrachtvaardigheden vereist dit? 

Coppens Lieven
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Vakdidactisch ontwerpen
Per persoon
Schrijf je nu in
21 oktober 2020
09u30 tot 14u00

Docenten

Praktische informatie

Voor wie

Basisonderwijs, Lager onderwijs, Kleuteronderwijs

Basisonderwijs

Hoe kan je je verder verdiepen

Werk aan verdiepend luisteren via prentenboeken
Help, ik begrijp jullie woorden niet
Hoe krijg ik mijn anderstalige en taalzwakke kleuters aan de praat
Close Reading: basis- en vervolgsessie (differentiatie)
Close Reading: werk aan leren leren in de derde graad
Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen met plezier lezen
Kamishibai inzetten in de klas
Versterk technisch lezen
Werken aan woordenschat in het lager onderwijs
Maak AVI-lezen zinvol en leuk

Extra informatie

Op het einde van de Tenz-inspiratiedag bieden we je nog een lunch aan.

Locatie

Datum: woensdag 21 oktober 2020, 09u30 tot 14u00
Locatie: New Zebra / Zebrastraat 32/001, 9000 Gent