Socio-emotionele ontwikkeling ondersteunen

Leergedrag bekeken vanuit het draadverhaal en de prikkelverwerking in het onderwijs
Wanneer kleuters, kinderen en jongeren niet reageren zoals je verwacht in vergelijking met de andere klasgenoten, dan is het waardevol om te gaan kijken hoe dit kind of jongere emotioneel in elkaar zit en wat het kwetsbare plekje is. Dit vraagt een andere kijk op (leer)gedrag door de school, leerkrachten, ondersteuners en therapeuten! Daarom ga je op zoek naar de 3 ingangen die betekenisvol zijn in de beeldvorming en aanpak van onze kinderen en jongeren, de leerling zelf, de situatie en de leerkracht. 

Je verkent het kader van de ontwarring van de draad en de ordening ervan (Gerrit Vignero), het werkschema, de prikkelverwerking (Winnie Dunn) en de functies van gedrag. Op die manier leer je anders kijken, reageren en handelen in de klas. 
Van Dyck Karen
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Welbevinden en leerlingenbegeleiding

Wat leer je

• zicht krijgen op emotioneel ontwikkelingsniveau, prikkelverwerking, functies van gedrag en de verschillende fasen van de emotionele ontwikkeling;
• rekening leren houden met de problematiek, de context en de noden van het kind of jongere;
• via tools inspelen op de socio-emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren.

Docenten

Boekentip

Ontwarring en ordening van de draad, Gerrit Vignero, Garant

Praktische informatie

Voor wie

Secundair onderwijs, Basisonderwijs, Lager onderwijs, Logopedisten, CLB, Kleuteronderwijs

(Buitengewoon) basisonderwijs, (Buitengewoon) secundair onderwijs, CLB, Logopedisten

Extra informatie

Eigen inbreng van je casussen is mogelijk. Gelieve deze een week op voorhand door te sturen naar info@tenz.be.

Individugerichte vorming:
Volledige dag, 9u30 - 16u30

Teamgerichte vorming:
Meer info via info@tenz.be

Locatie

Datum: maandag 14 februari 2022, 09u30 tot 16u30
Locatie: Syntra / Borsbeeksebrug 32, 2600 Berchem