'Slimme' Spellen

Denkspellen bekijken met andere ogen. Smart Games in de kijker!

Spelen is de basis van de denkontwikkeling: al spelend komt het kind tot actie en interactie, wordt het aangezet tot exploratie en nieuwsgierigheid, wordt zijn verbeelding geprikkeld, ontdekt het kind wat woorden betekenen en geniet het van het contact met leeftijdsgenoten of volwassenen.

Hierbij wordt de nood om taal te ontwikkelen gecreëerd: aandacht, vraag en antwoord, medespelers en spelregels begrijpen, dit alles gebeurt via verbale communicatie al dan niet gesteund door gebaren.

Binnen het aanbod van spellen vinden we de noemer denkspellen:
•Wat houdt dat juist in?
• Zijn ze didactisch onderbouwd?
• Wie kan er baat bij hebben?
• Hoe kan ik de impact ervan nagaan? Zijn er gradaties ?
• Kan ik variëren?
• Welke criteria moet ik hanteren om een didactisch verantwoord spel te kiezen?

Neetens Ann
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Leerprocessen versterken
Per persoon
Schrijf je nu in

Wat leer je

‐ dat denkspellen een meerwaarde betekenen in het zich eigen maken van leerstrategieën;
‐ waarom taal begrijpen/reproduceren een belangrijke rol speelt in het ontwikkelingsproces van het denkend kind;
‐ dat de focus op een spel regulerend werkt op concentratie en gedrag;
‐ hoe je aan de slag kan met je eigen speelgoedkast;
‐ op een zinvolle manier een keuze maken gericht naar een bepaald kind;
‐ een screeningswijzer opstellen.

Docenten

Praktische informatie

Voor wie

Zorg in en rond de school, Buitenschoolse opvang, Basisonderwijs, Lager onderwijs, Kleuteronderwijs

Buitengewoon basisonderwijs

Extra informatie

Volledige dag

Locatie

Datum: vrijdag 1 februari 2019, 09u30 tot 16u30
Locatie: Hogeschool Odisee / Hospitaalstraat 23, 9100 Sint-Niklaas

Datum: vrijdag 3 mei 2019, 09u30 tot 16u30
Locatie: Greenville / Centrum-Zuid 1111, 3530 Houthalen-Helchteren