Samen lezen volgens het nieuwe leerplan Latijn

Realisatie van de leerplandoelen “leesstrategieën en tekstbegrip”. - onderwijsvernieuwing

In het nieuwe leerplan Klassieke talen staan leesvaardigheid en tekstbegrip centraal. Het hoofdstuk ‘Leesstrategieën en elementair tekstbegrip’ bevat negen doelen waarmee we aan de slag moeten in de klas. We nemen deze doelen onder de loep en bekijken hoe we ze via verschillende werkvormen kunnen realiseren. Hoe activeer je op een tekstgerichte manier voorkennis? Wat wordt er bedoeld met ‘leeseenheden’ en hoe kunnen we leerlingen trainen in het onderscheiden daarvan? En op welke manieren, andere dan vertalen, kan een leerling tonen dat hij of zij de tekst begrepen heeft?

Hulstaert Kristien
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Vakspecifiek ontwerpen
Per persoon
Schrijf je nu in
12 februari 2020
09u30 tot 12u30

Wat leer je

• de leerplandoelen van het hoofdstuk ‘Leesstrategieën en elementair tekstbegrip’ kennen;
• via concrete voorbeelden hoe je de verschillende leerplandoelen kan realiseren;
• wat er wordt bedoeld met ‘leeseenheden’ en hoe je je leerlingen kan trainen in het onderscheiden hiervan;
• op welke manieren een leerling tekstbegrip kan tonen zonder de tekst te vertalen.

Docenten

Praktische informatie

Voor wie

Secundair onderwijs

leerkrachten Latijn, eerste graad

Extra informatie

Breng je handboek mee en indien mogelijk een laptop.

Locatie

Datum: woensdag 16 oktober 2019, 09u30 tot 12u30
Locatie: Hogeschool Odisee / Hospitaalstraat 23, 9100 Sint-Niklaas

Datum: woensdag 12 februari 2020, 09u30 tot 12u30
Locatie: Thomas More / Campus Blairon 800, 2300 Turnhout