Room for learning: activerende didactiek

Discussie-, opdracht- en spelvormen voor een hoger leerrendement.

De kracht van activerend, constructief leren zit in de balans tussen de activiteiten van de leerling en de leerkracht. De transfer tussen theorie en praktijk moet optimaal zijn. Door interactieve werkvormen stimuleert de leraar de (denk)activiteiten van zijn leerlingen. Zowel voor de leerling als voor de leraar brengt activerende didactiek meer plezier en voldoening in het onderwijs.
Deze vorming biedt via verschillende werkvormen, achtergrondinformatie over activerend, constructief leren en gaat in op de verschillende soorten werkvormen. Op de juiste manier ingezet, garanderen discussie-, opdracht- en spelvormen een hoger leerrendement. Je probeert de werkvormen uit en bespreekt telkens de mogelijke toepassingen. Als deelnemer ga je met direct inzetbare lesideeën naar huis.

Vanvuchelen Hilde
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Activiteiten ontwerpen

Wat leer je

• de visie van activerend, constructief leren;
• de kracht van een uitdagend, motiverend leerklimaat voor betrokkenheid en leerrendement van leerlingen;
• de voordelen en valkuilen van interactieve werkvormen;
• in eigen lessen interactieve werkvormen toepassen.

Docenten

Praktische informatie

Voor wie

Zorg in en rond de school, Secundair onderwijs

Secundair onderwijs - Zorg in en rond de school