Room for learning: activerende didactiek

Motiveer leerlingen om actief, sociaal en samen te leren.
Onderdeel van uitdaging: Lessen ontwerpen
Per persoon

• de visie van activerend, constructief leren;
• de kracht van een uitdagend, motiverend leerklimaat voor betrokkenheid en leerrendement van leerlingen;
• de voordelen en valkuilen van interactieve werkvormen.

Eerstvolgende start: vrijdag 20 april 2018, 09u30 Locatie: Greenville / Centrum-Zuid 1111, 3530 Houthalen-Helchteren
Vanvuchelen Hilde
Bekijk profiel
Inschrijven

Inleiding

De kracht van activerend, constructief leren zit in de balans tussen de activiteiten van de leerling en de leerkracht. De transfer tussen theorie en praktijk moet optimaal zijn. Door interactieve werkvormen stimuleert de leraar de (denk)activiteiten van zijn leerlingen. Zowel voor de leerling als voor de leraar brengt activerende didactiek meer plezier en voldoening in het onderwijs. Deze vorming biedt via verschillende werkvormen, achtergrondinformatie over activerend, constructief leren en gaat in op de verschillende soorten werkvormen. Op de juiste manier ingezet, garanderen discussie-, opdracht- en spelvormen een hoger leerrendement. Je probeert de werkvormen uit en bespreekt telkens de mogelijke toepassingen. Als deelnemer ga je met direct inzetbare lesideeën naar huis.

Wat leer je

• in eigen lessen interactieve werkvormen toepassen.

Wat kan je

• de visie van activerend, constructief leren;
• de kracht van een uitdagend, motiverend leerklimaat voor betrokkenheid en leerrendement van leerlingen;
• de voordelen en valkuilen van interactieve werkvormen.

Docenten

Boekentip

Praktische informatie

Voor wie

Iedereen actief in het secundair onderwijs

Voorkennis

Geen voorkennis gevraagd

Hoe kan je je verder verdiepen

Onderwijsniveau

Secundair onderwijs

Locatie

Datum: vrijdag 20 april 2018, 09u30
Locatie: Greenville / Centrum-Zuid 1111, 3530 Houthalen-Helchteren