Rekenzwakke jongeren of jongeren met dyscalculie in de A-stroom

Waar struikelen zij en welke ondersteuning kan hen helpen?

Kinderen worden niet plots rekenzwak bij de overstap naar het secundair onderwijs. De meesten van hen hebben er al een lange weg opzitten. Ondanks verlengde instructie, extra zorg op school, buitenschoolse therapeutische hulp blijven zij het moeilijk hebben met wiskunde op secundair niveau.

Dyscalculie bestaat, zoveel is duidelijk, maar de impact van dyscalculie is veel minder duidelijk. Aan de ene kant zijn er veel varianten en gradaties en aan de andere kant gaat iedere jongere op een andere manier met zijn mogelijkheden en moeilijkheden om. Natuurlijk wil je hen ondersteunen maar tegelijkertijd wil je het curriculum van je vak bewaken.

 

Deze vorming kent vier grote delen:

1.       We kijken eerst geïsoleerd naar het fenomeen ‘dyscalculie’ en zijn varianten. Wat doet het met kinderen en jongeren, wat zijn veel voorkomende trajecten, welke keuzes worden er vaak op het niveau van de basisschool gemaakt.

2.       Vervolgens bekijken we de impact van dyscalculie op de verschillende aspecten van getalkennis uit 1A. En vooral, wat kun je als leerkracht wiskunde of als lid van het zorgteam voor de pechvogels betekenen. Bij ieder item bespreken we de aard en herkomst van de moeilijkheden, op welke manier je nog onderbouwend kunt werken en welke hulpkaarten of andere middelen de jongeren nog kunnen ondersteunen.

3.      In het derde deel maken we dezelfde oefening voor de verschillende aspecten van meetkunde op het niveau van 1A.

4.      En tot slot maken we de uitbreiding naar het 2e jaar van de A-stroom.

Heuninck Hilde
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Vakdidactiek
Per persoon
Schrijf je nu in
11 maart 2022
09u30 tot 16u30

Wat leer je

• inzicht in de impact van dyscalculie op wiskunde binnen de 1e graad van de A stroom;
• uitbreiding van de instructiefase in functie van kinderen met dyscalculie en ernstige rekenmoeilijkheden;
• concrete en praktische tools (stappenplannen …) om kinderen met dyscalculie en ernstige rekenmoeilijkheden te helpen.

Docenten

Boekentip

Breuken begrijpen, H. Heuninck, uitgeverij Sjerpa - Kijk, de komma, H. Heuninck, uitgeverij Sjerpa

Praktische informatie

Voor wie

Secundair onderwijs

Leerkrachten wiskunde, eerste graad A-stroom

Extra informatie

Individugerichte vorming
Volledige dag, 9u30 - 16u30

Locatie

Datum: vrijdag 11 maart 2022, 09u30 tot 16u30
Locatie: Syntra / Borsbeeksebrug 32, 2600 Berchem

Getuigenissen

“Mevrouw Hilde Heuninck heeft deze vorming schitterend gebracht.”

Veerle


“Ik heb nieuwe inzichten gekregen in de problematiek van dyscalculie. We hebben ook tips&tricks meegekregen die we in onze eigen klassen kunnen toepassen.”

Iris