Rekenen remediëren

Werk aan het automatiseren van optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen
Onderdeel van uitdaging: Leerlingen begeleiden
Per persoon

• rekenproblemen (her)kennen en ermee omgaan;
• een degelijke en doelgerichte remediëring opstarten;
• omgaan met automatisatieproblemen.

Eerstvolgende start: vrijdag 16 maart 2018, 09u30 Locatie: Hogeschool Odisee / Warmoesberg 26, 1000 Brussel
Colpaert Nathalie
Bekijk profiel
Inschrijven

Inleiding

Als leerkracht merk je het als eerste op wanneer een kind het moeilijk heeft met automatiseren. En al is automatiseren geen voorwaarde om te kunnen rekenen, het routinematig uitvoeren van rekenhandelingen belast minder het werkgeheugen, wat alleen voordelen heeft. Je overloopt belangrijke signalen voor beginnende rekenmoeilijkheden en mogelijke factoren die deze moeilijkheden veroorzaken. Je leert hoe belangrijk het is om met deze kinderen zorgzaam te werken vanuit het CSA-schema: Een gedifferentieerde aanpak die doelgericht is om een kind verder te helpen, is dan heel belangrijk.

Wat leer je

• materialen inzetten om kinderen met automatisatieproblemen te ondersteunen;
• oefeningen aanpassen aan de noden van het kind.

Wat kan je

• rekenproblemen (her)kennen en ermee omgaan;
• een degelijke en doelgerichte remediëring opstarten;
• omgaan met automatisatieproblemen.

Docenten

Boekentip

Praktische informatie

Voor wie

Iedereen actief in het lager onderwijs, eerste graad, zorgteam en hulpverleners

Voorkennis

Geen voorkennis gevraagd

Hoe kan je je verder verdiepen

Onderwijsniveau

Lager onderwijs

Locatie

Datum: vrijdag 16 maart 2018, 09u30
Locatie: Hogeschool Odisee / Warmoesberg 26, 1000 Brussel