Ondersteun rekenzwakke jongeren in de B-stroom

Waar struikelen zij en welke ondersteuning kan hen helpen?

Kinderen worden niet plots rekenzwak bij de overstap naar het secundair onderwijs. De meesten van hen hebben er al een lange weg opzitten. Ondanks verlengde instructie, extra zorg op school, buitenschoolse therapeutische hulp blijven zij het moeilijk hebben met wiskunde op secundair niveau.

Dyscalculie bestaat, zoveel is duidelijk. Maar de impact van dyscalculie is veel minder duidelijk. Aan de ene kant zijn er veel varianten en gradaties en aan de andere kant gaat iedere jongere op een andere manier met zijn mogelijkheden en moeilijkheden om. Natuurlijk wil je hen ondersteunen maar tegelijkertijd wil je het curriculum van je vak bewaken. Deze studiedag kent drie grote delen:
• We kijken eerst geïsoleerd naar het fenomeen ‘dyscalculie’ en zijn varianten. Wat doet het met kinderen, wat zijn veel voorkomende trajecten, welke keuzes worden er vaak op het niveau van de basisschool gemaakt, welke compensaties zijn courant en wat is de impact hier allemaal van.
• Vervolgens bekijken we concreet hoe je het gevorderd rekenen (breuken, decimale getallen, meetkunde, metend rekenen) nog met hen kan doorwerken en hoe je het hoofdrekenen kan ondersteunen.
• In een derde deel bekijken we hoe u deze rekenzwakke kinderen naar de doelen van de eerste graad B-stroom kan begeleiden.

Heuninck Hilde
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Vakdidactisch ontwerpen
Per persoon
Deze vorming is voorbij

Wat leer je

• inzicht in de impact van dyscalculie op wiskunde binnen de 1e graad van de B-stroom;
• uitbreiding van de instructiefase in functie van kinderen met dyscalculie en ernstige rekenmoeilijkheden;
• concrete en praktische tools (stappenplannen …) om kinderen met dyscalculie en ernstige rekenmoeilijkheden te helpen.

Docenten

Boekentip

Breuken begrijpen, H. Heuninck, uitgeverij Sjerpa - Kijk, de komma, H. Heuninck, uitgeverij Sjerpa

Praktische informatie

Voor wie

Zorg in en rond de school, Secundair onderwijs

(zorg)leerkrachten wiskunde, eerste graad B-stroom