Oefen op uitspraak en verstaanbaarheid in de NT2-klas

[need∂rlants] ?! Dat zeg je zo!

De uitspraak van het Nederlands is voor de ene een zware dobber, voor velen een struikelblok en voor enkelingen een fluitje van een cent. Cursisten leren Nederlandse woorden en zinnen, maar toch lopen hun conversaties stroef. De oorzaak van een moeilijke verstaanbaarheid ligt vaak bij de uitspraak. Is laten naspreken jouw eerste en enige strategie? Weet dat er ook andere mogelijkheden zijn. Ontdek ze tijdens deze vorming.

Dag 1 (volledige dag vorming)
Tijdens de eerste dag bekijken we kort het uitspraakonderwijs vanuit een wetenschappelijk kader. We maken je sterk in het snel herkennen en juist benoemen van uitspraakproblemen. Je leert je leerlingen gericht luisteren naar uitspraakkenmerken. Ook leer je het belang van klanken en het nog grotere belang van accenten inschatten. Het geven van informatie over uitspraak stimuleert bovendien de spreekdurf van je leerlingen. Je leert prioriteiten stellen in de feedback die je aan cursisten geeft. Ten slotte zorgen we voor een rode draad die je losjes doorheen je lessen kan weven, op maat van jouw leerlingen, op het ritme van jouw kennis en kunde. We sluiten deze dag af met een korte zelfevaluatie op basis van onderstaande doelen.

Dag 2 (terugkommoment, halve dag)
Tijdens het terugkommoment bespreken we je faal- en succeservaringen sinds de basisvorming. Vervolgens is het programma afhankelijk van wat we tijdens de eerste sessie hebben afgesproken. Enkele mogelijkheden zijn:
• analyseren van spraakopnames: feedback + feed forward formuleren
• training specifieke klank-prosodieproblemen
• dramatische werkvormen
• activerende werkvormen i.f.v. uitspraak
• …

De Kimpe Anja
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Vakdidactisch ontwerpen
Per persoon
Schrijf je nu in
6 februari 2020
09u30 tot 16u30
6 mei 2020
09u30 tot 12u30

Wat leer je

• de klank- en prosodische kenmerken van het Nederlands;
• de functies van prosodie (dat wil zeggen van het ritme, de klemtoon en de intonatie van de stem bij het uitspreken van een zin of zinsdeel);
• deelleerstappen aanbieden als imitatie niet lukt;
• cursisten helpen bij het produceren van klanken, woordaccent en intonatie met heel wat tips en tricks;
• de eigen cursus gebruiken om te werken aan uitspraak;
• zelfstudiemateriaal aanbieden voor buiten de les.

Docenten

Praktische informatie

Voor wie

Secundair onderwijs

NT2-docenten van Centra voor basiseducatie, centra voor volwassenonderwijs en leraren van Okan-klassen

Extra informatie

Voor de eerste dag doorloop je het werkdocument Functies van prosodie met de filmpjes en luistertracks. Dit document wordt ten laatste een week voor de vorming bezorgd.
Na de eerste dag vragen we je om het geleerde in te oefenen in de eigen lespraktijk.
• Je bestudeert minstens een thema van je handboek en duidt aan hoe je aan uitspraak als rode draad met dat thema gewerkt hebt. Je stelt dit mondeling voor tijdens de eerste vormingsdag.
• Tijdens de periode tussen de vormingsdag en het terugkommoment maak je enkele spraakopnames zodat we die tijdens het terugkommoment kunnen bespreken i.f.v feedback en feed forward. De opnames worden tijdig doorgestuurd naar alle deelnemers. Gezien de privacy vraag je wel schriftelijke toestemming aan de opgenomen cursisten.

Locatie

Datum: donderdag 6 februari 2020, 09u30 tot 16u30
Datum: woensdag 6 mei 2020, 09u30 tot 12u30
Locatie: Hogeschool Odisee / Hospitaalstraat 23, 9100 Sint-Niklaas