Muzisch creatief met media

Verkennend aan de slag met audiovisuele werkvormen en bouwstenen
Op een speelse manier maak je kennis met het muzisch-creatieve aspect van media in de basisschool. Zo beland je al snel bij foto, video en audio. Vanuit concrete en haalbare voorbeelden ontdek je wat de audiovisuele werkvormen en bouwstenen zijn en hoe je kinderen daarmee creatief aan de slag zet. Je krijgt de tijd om zelf eenvoudige mediaopdrachten te verzinnen. Aan de hand van een mediakijkwijzer leer je media beschouwen. Je stelt vast hoe audiovisuele werkvormen en bouwstenen je hierbij van pas komen en hoe je leerlingen uitdaagt om mediawijs met film, beelden enzovoort om te gaan.
Onderdeel van uitdaging: Vakdidactiek

Wat leer je

• enkele basisbegrippen kennen rond audiovisuele media;
• de audiovisuele werkvormen en bouwstenen hanteren;
• beschouwende gesprekken rondom media gericht opbouwen en begeleiden;
• inspirerende mediacreatie opdrachten bedenken voor kinderen.

Docenten

Boekentip

Zeppelin muzische conceptkaarten media, K. Crul en Oetang, Pelckmans

Praktische informatie

Voor wie

Lager onderwijs, Basisonderwijs, Kleuteronderwijs

(Buitengewoon) basisonderwijs

Extra informatie

Individugerichte vorming:
Halve dag, 9u30 - 12u30:
2 december 2022 (Leuven)
of
Halve dag, 9u00 - 12u00:
27 januari 2023 (Brugge)
of
Halve dag, 9u30 - 12u30:
17 maart 2023 (Hasselt)

Teamgerichte vorming:
Meer info via info@tenz.be

De vorming wordt aangepast aan het leerplan Zill van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, het GO! leerplan Media of het leerplan MUVO van het OVSG.

Locatie

Datum: vrijdag 3 juni 2022, 09u30 tot 12u30
Locatie: Syntra / Borsbeeksebrug 32, 2600 Berchem

Datum: vrijdag 27 januari 2023, 09u00 tot 12u00
Locatie: Vives Campus Brugge / Xaverianenstraat 10, 8200 Brugge

Getuigenissen

“Zeer inspirerend. Enerzijds gaf het me zin om aan de slag te gaan en nieuwe dingen uit te proberen. Anderzijds gaf het ook een bevestiging dat ik al vrij goed mediaal bezig ben, aangezien ik al verschillende voorstellen zelf heb uitgeprobeerd in de klaspraktijk.”
VBS Sint-Paulus, Drongen