Motiveren voor wiskunde zonder verlies van diepgang

Begrijp de rol van toepassingen in de lessen.

Waarom is wiskunde belangrijk? Waarom zou je je als leerling inzetten? En wat moeten leerlingen ervan onthouden voor later?
Dat wiskunde sterk verweven zit in de dagelijkse realiteit, is iets wat leerlingen zich niet altijd goed kunnen inbeelden. In deze nascholing, gebaseerd op het boek ‘X-Factor’, bespreek je hoe je leerlingen kan motiveren voor een specifiek stuk wiskunde door na te denken over de wiskundige noden van concrete toepassingen. Je gaat inhoudelijk in op enkele concrete voorbeelden en bespreekt didactische aanpakken.

Vandewalle Joos
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Vakspecifiek ontwerpen
Per persoon
Schrijf je nu in
28 januari 2019
09u30 tot 12u30
18 maart 2019
09u30 tot 12u30

Wat leer je

• hoe je leerlingen motiveert voor een nieuw stuk wiskunde;
• hoe een klassikale discussie inzicht brengt over welke wiskundige kennis ontbreekt om het probleem op te lossen;
• hoe je tijdens de les kan terugkoppelen naar de toepassing, zonder grote aanpassingen aan de wiskundedidactiek;
• de verworven kennis te gebruiken om gelijkaardige problemen in andere toepassingen aan te pakken.

Docenten

Boekentip

Samaey, G. en Vandewalle, J. X-factor. Pelckmans Pro

Praktische informatie

Voor wie

Secundair onderwijs

(Startende) leerkrachten wiskunde tweede en derde graad secundair onderwijs

Extra informatie

Tussentijdse opdracht: Werk een voorbeeld uit en stel dit voor aan je medecursisten. Vervolgens geven zij feedback op je aanpak. Alle uitgewerkte voorbeelden worden ter beschikking gesteld aan alle deelnemers.

2 dagdelen

Locatie

Datum: maandag 28 januari 2019, 09u30 tot 12u30
Datum: maandag 18 maart 2019, 09u30 tot 12u30
Locatie: Thomas More / Campus Blairon 800, 2300 Turnhout