Masterclass • CLIL: Hoe maak ik materiaal?

Begeleiding in het opstellen van een CLIL•syllabus
Onderdeel van uitdaging: Focussen op leerinhouden
Per persoon

• eigen CLIL•materiaal maken met oog voor content, taal en interactieve werkvormen;
• een CLIL•toets opmaken die het gemaakte materiaal kan testen;
• de do’s•en•don’ts bij het maken van een eigen CLIL•syllabus, direct toegepast.

Inleiding

In deze reeks workshops krijg je de kans om CLIL-materiaal (Content and Language Integrated Learning) te ontwikkelen voor je eigen lessen. Met aandacht voor interactieve werkvormen, taaldoelen en content worden een aantal lessen uitgewerkt. Verder wordt er ook een toets/examen/andere evaluatievorm opgesteld. Het pad wordt geëffend om de rest van de syllabus verder zelf vlotter te maken. Je krijgt feedback van medecursisten en op het einde krijg je ook privétijd om het resultaat te bespreken. De begeleider heeft veel CLIL-ervaring in het Engels, maar deze reeks staat ook open voor leraren die in het Frans of Duits willen beginnen: de methodiek is immers dezelfde.

Wat leer je

• zelf verder CLIL•materiaal produceren met oog voor content, taal en werkvormen.

Wat kan je

• eigen CLIL•materiaal maken met oog voor content, taal en interactieve werkvormen;
• een CLIL•toets opmaken die het gemaakte materiaal kan testen;
• de do’s•en•don’ts bij het maken van een eigen CLIL•syllabus, direct toegepast.

Docenten

Boekentip

Praktische informatie

Voor wie

Leerkrachten secundair onderwijs

Voorkennis

Geen voorkennis gevraagd

Hoe kan je je verder verdiepen

Onderwijsniveau

Secundair onderwijs

Locatie