Klasprikkels en breinvriendelijk leren

Creëer prikkelende leermomenten voor elke leerling waarbij waarneming, kennis en beweging in balans zijn!

Je bekijkt de prikkelverwerking van kinderen in relatie tot onderwijsgerichte vaardigheden en (bewegings)gedrag. We vertrekken vanuit verschillende denkconcepten, waaronder de 4 kwadranten (Winnie Dunn) en het model ‘Werken met aandacht’ (André Rietman). Deze denkconcepten helpen je te verklaren hoe of waarom kinderen anders denken en handelen.

Breinvriendelijk leren zorgt voor prikkelende leermomenten die alle leerlingen uitdagen tot ontdekken, uitproberen en beleven met elkaar. We oefenen en leren de hele dag aan de hand van klassituaties, ontspanningsoefeningen, 5-minuten spelletjes, tussendoortjes, filmpjes, interventies en strategieën.

Van Dyck Karen
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Leerprocessen versterken

Wat leer je

• in balans zijn: kijken naar alle aspecten van het lichaam bij kinderen;
• herkennen wanneer de prikkelverwerking bij een leerling goed verloopt en wanneer niet;
• gepaste kalmerende en activerende bewegings- en breinoefeningen kennen;
• rekening houden met de (on)rust, over- of onderprikkeling en de nodige stimulatie van bepaalde executieve functies van een leerling in de klas.

Docenten

Praktische informatie

Voor wie

Zorg in en rond de school, Basisonderwijs

(Buitengewoon) basisonderwijs - Zorg in en rond de school

Extra informatie

Breng een yogamatje of handdoek mee.

Locatie

Datum: maandag 27 januari 2020, 09u30 tot 16u30
Locatie: Syntra / Borsbeeksebrug 32, 2600 Berchem