KiVa-dag: stimuleer het socio-emotioneel welbevinden

Versterk de socio-emotionele ontwikkeling van kinderen.

Gedragsdeskundige Kees van Overveld bekrachtigt waarom er gewerkt moet worden rond socio-emotioneel leren (SEL) bij kinderen en jongeren: ‘Het is belangrijk dat scholen zich, naast het schoolse leren, nadrukkelijker gaan richten op socio-emotioneel leren (SEL). Want hierdoor leer je omgaan met jezelf en de ander. Leerlingen die hun eigen emoties begrijpen en zich kunnen inleven in de ander, zullen bijvoorbeeld minder snel geneigd zijn anderen te kwetsen of pijn te doen. Wanneer kinderen leren conflicten oplossen en op hun eigen gedrag reflecteren, dan kunnen zij beter relaties onderhouden. Hierdoor werkt SEL preventief: het helpt mee bij het creëren van een positieve en veilige sfeer op school en kan op die manier bijvoorbeeld pesten voorkomen.’

De KiVa-dag zet dit jaar in op het socio-emotioneel welbevinden van kinderen en jongeren. In de voormiddag krijg je een stukje te zien uit de theatervoorstelling ‘Rood’. Tijdens de lunchpauze ontdek je interessante KiVa-vormingen en in de namiddag ga je actief aan de slag tijdens een van onze workshops. Je kiest zelf welke workshop je graag wil volgen. Tot slot sluiten we de dag af met de uitreiking van de KiVa-basiscertificaten aan KiVa-scholen die het basiscontract hebben afgerond tijdens het schooljaar 2018 - 2019. Ga naar huis met heel wat inspiratie en een leuk extraatje.

Kies uit de volgende workshops:
• spelend socio-emotioneel leren;
• socio-emotioneel lezen: KiVa-activiteiten vanuit een kinderboek;
• puzzelen aan een moeilijke groep.

Praktische info

09u00 - 9u30 Onthaal
09u30 - 10u15 Jan de Kinder leest voor uit zijn kinderboek 'Rood'
10u15 - 12u15Workshop naar keuze
12u15 - 13u15 Lunch
13u15 - 14u45 Fragment uit de theatervoorstelling ‘Rood’ en toelichting door Stefan Perceval (regisseur) en Jan de Kinder (auteur).

Een verhaal over hoe kinderen, jongeren en volwassenen hun ‘stem’ terugvinden. Een verhaal waar iedereen zich in herkent, waardoor ‘de ander’ plots dichtbij is. De kracht van het theater zorgt ervoor dat zij opnieuw de kracht in zichzelf ontdekken en opnieuw de moed vinden om bij het dagelijkse leven aan te knopen. Het verhaal is gebaseerd op het boek Rood van Jan De Kinder en geregisseerd door Stefan Perceval van productiehuis hetGevolg.

14u45 - 15u45 Uitreiking KiVa-certificaten en afsluitend drankje

In je goodiebag krijg je mee:
- boek 'Rood, of waarom pesten niet grappig is' (De Eenhoorn)
- educatieve map bij het boek 'Rood'
- klapper 'Ons team in actie' (Abimo), met interactieve tussendoortjes voor het kleuteronderwijs

Deboutte Gie
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Samen school maken
Per persoon
Deze vorming is voorbij

Docenten

Boekentip

Rood, of waarom pesten niet grappig is, J. De Kinder, De Eenhoorn - Juul, G. De Maeyer, Van Halewyck; Ons team in actie, interactieve tussendoortje, Abimo

Praktische informatie

Voor wie

Basisonderwijs

Alle scholen die het KiVa-traject volgen: KiVa-kernteams, directie en beleidsteam, leerkrachten. Afgevaardigden van gemeentebesturen die KiVa-scholen ondersteunen.

Hoe kan je je verder verdiepen

Theatervoorstelling 'Rood'
De theatervoorstelling Rood is gebaseerd op het kinderboek van Jan De Kinder ‘Rood, of waarom pesten niet grappig is’. Jan De Kinder koos voor de invalshoek van de ‘meeloper’ in dit geval een naamloze ik, die min of meer ongewild en onschuldig de aanzet geeft voor het pesten. In de theatrale vertaling door regisseur Stefan Perceval gaan de makers op zoek naar hoe mensen in de schoenen kunnen staan van een getuige van een soort wreedheid die vast vaker op plaatsen voorkomen dan volwassenen zich willen inbeelden.

Het toneelstuk is een waardevolle bijdrage aan het debat over pesten, aan het debat over de verantwoordelijkheid van elke betrokken partij en over het hoe pesten te stoppen is. Het is een beginpunt voor discussies over opkomen voor anderen wanneer iemand hen kwaad wil doen.

hetgevolg.be

Extra informatie

Tenz-dag:
9u30 tot 15u45:
18 oktober 2019 (Berchem)