Inloggen
Wachtwoord vergeten
Waarom registreren?
- Behoud het overzicht op gevolgde vormingen
- Schrijf je snel en gemakkelijk in
- Ontvang vormingen en informatie op maat
Het KiVa-programma is een schoolbreed
programma, gericht op het versterken van het welbevinden en de sociale
vaardigheden van de kinderen enerzijds en het terugdringen van pest- en ander
kwetsend gedrag op school. Het
KiVa-basistraject omvat twee schooljaren en laat je schoolteam kennismaken met
KiVa. Na deze twee jaren ontvang je als school het KiVa-basiscertificaat.
Deelnemers zijn schoolteams die samen
hebben beslist om een KiVa-school te worden. Elke school die toetreedt tot het
wereldwijde netwerk van KiVa-scholen kan rekenen op een breed
ondersteuningspakket. Dat bestaat uit vormingsonderdelen voor leerkrachten,
leerlingen en ouders. KiVa-scholen kunnen rekenen op een rijk pallet aan
onderbouwde materialen en hulpmiddelen om hun schoolwerking te versterken en
de KiVa-doelen te bereiken. Het KiVa-programma bewees in vele landen dat het zijn
belofte waar maakt: zorgen dat kinderen zich op school veilig en wel voelen én
verantwoordelijkheid leren nemen als er tussen hen wat fout dreigt te gaan.
Scholen die met KiVa aan de slag gaan,
spelen perfect in op de eisen en verwachtingen van het nieuwe
onderwijskwaliteitskader en het nieuwe decreet leerlingenbegeleiding. KiVa sterkt kinderen in hun
sociale vaardigheden en krikt de sfeer binnen de klas en op school naar een
hoger niveau. Het KiVa-basiscontract vraagt een volgehouden inspanning
van het hele schoolteam maar geeft ook uitzicht op succes: een school waar
kinderen optimaal onderwijs genieten!
Meer weten? kivaschool.be
• het schoolteam ontwikkelt een gedeelde visie op het voorkomen en aanpakken van pestgedrag tussen de kinderen;
• het schoolteam begrijpt en spant zich in om te werken aan het versterken van welbevinden en verbondenheid in de klas en op school;
• het schoolteam maakt, onder impuls van het KiVa-kernteam, werk van
o de KiVa-Kick-off;
o de KiVa-lessen;
o positieve impulsen om de speelplaatswerking- en organisatie te verbeteren of op peil te houden;
o een goede communicatie over KiVa en de KiVa-aanpak naar de ouders toe;
o het gepast inzetten van methodieken en gesprekken om pestproblemen aan te pakken;
o het versterken van de veiligheid, het vertrouwen en de verbondenheid tussen de leerlingen, binnen en buiten de klas;
o het professionaliseren van het team.
KiVa-pedagogisch handboek, KiVa, Abimo - Onze klas, ons team, KiVa, Abimo
Basisonderwijs, Lager onderwijs, Kleuteronderwijs
Basisonderwijs
Schooljaar 1
Het eerste jaar van het basiscontract legt de basis voor een sterke KiVa-werking:
• het schoolteam maakt kennis met de KiVa-aanpak: visie, materialen, praktijk;
• het KiVa-kernteam wordt samengesteld en krijgt een verdiepende driedaagse vorming;
• KiVa-kernteams mogen deelnemen aan de jaarlijkse terugkom- en intervisiemomenten die regionaal worden georganiseerd: deze meetings laten toe om ervaringen te delen, problemen te bespreken en elkaar te inspireren. Nieuwe inzichten en instrumenten worden daar in primeur voorgesteld;
• het schoolteam krijgt het KiVa-pedagogisch handboek aangereikt (met achtergrondinformatie, lessuggesties en activiteiten, interventiemethodieken, registratieformulieren), samen met de lessenreeks 'Onze klas, ons team' (1 lessenmap per leerjaar);
• het schoolteam krijgt toegang tot de KiVa-website en kan daardoor gebruik maken van
o de KiVa-games
o extra videomateriaal voor de lessen en voor gebruik tijdens personeelsvergaderingen
o de KiVa-monitor (digitale vragenlijsten voor leerlingen en leerkrachten)
o het KiVa-zelfevaluatie-instrument
o 10 KiVa-nieuwsbrieven voor ouders (1/lesthema)
o KiVa-registratiedocumenten
o KiVa-praktijkillustraties van andere scholen
o wetenschappelijke artikels over KiVa
o een KiVa-brochure voor ouders
Tegen het einde van het eerste schooljaar hebben schoolteams de KiVa-materialen bekeken, wordt het KiVa-startmoment (Kick-off) voorbereid en kan de eerste KiVa-bevraging (monitor) plaatsvinden. Deze nulmeting laat toe om, na 1 jaar werken, na te gaan hoe goed de KiVa-aanpak werkt. Scholen die de monitor invullen krijgen vanuit Finland een feedbackrapport aangereikt.
Schooljaar 2
Tijdens het tweede schooljaar daalt KiVa af naar de klas- en schoolvloer: nu maken de kinderen en de ouders kennis met de KiVa-aanpak. Het schooljaar start met een feestelijke en enthousiasmerende Kick-off. Maand na maand worden de KiVa-thema's uitgewerkt in elke klas. Leerkrachten zetten in op het versterken van de positieve klassfeer, bekijken samen de speelplaatswerking, betrekken het speelplaatstoezicht bij de KiVa-werking. Heel wat KiVa-scholen trekken de kaart van klasdoorbrekende spel- en lesactiviteiten. Doen er zich conflicten of ruzies voor, dan worden die spoedig en zorgzaam besproken. Pestproblemen worden met behulp van beproefde gespreks- en interventiemethodes aangepakt. Elke school organiseert een KiVa-infomoment voor de ouders. Die wordt de eerste keer door een erkende KiVa-trainer verzorgd. Scholen grijpen de kans om hun keuze voor KiVa te motiveren en stellen het KiVa-team voor.
Tegen het einde van het tweede schooljaar maken KiVa-scholen opnieuw gebruik van de KiVa-monitor om na te gaan hoe goed er wordt gewerkt. Via een zelfevaluatie-instrument krijgt elk schoolteam de kans om na te gaan hoe ver ze met de KiVa-werking staan. Een gunstige evaluatie door de KiVa-trainers geeft uitzicht op het verwerven van het KiVa-basiscertificaat.