Input voor leren en lesgeven verzamelen met solotaxonomie

Leer goede toetsvragen opstellen.

Solotaxonomy is net zoals de Taxonomy van Bloom een manier om doelen op te delen in kleinere doelen. SOLO staat voor Structure of Observed Learning Outcomes. Het is een instrument waardoor leerlingen mee verantwoordelijk worden voor de kwaliteit en de grondigheid waarmee ze leren. Door zijn eenvoud is het op verschillende manieren inzetbaar: boeiende vragen leren stellen tijdens de les, goede toetsvragen maken, leerlingen het verschil laten verwoorden tussen makkelijke en moeilijke oefeningen …

Vanparys Stefaan
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Opvolgen en evalueren

Wat leer je

• toetsen opstellen op verschillende kennisniveaus;
• matrixen maken om leerlingen te laten inschatten waar ze staan in hun leren;
• vragen opstellen waarmee je je les kan openen om de kwaliteit van klasdiscussies te versterken;
• hoe je leerlingen op een simpele manier kunt laten kennisniveaus onderscheiden;
• hoe leerlingen makkelijke van moeilijke vragen kunnen onderscheiden.

Docenten

Praktische informatie

Voor wie

Basisonderwijs, Lager onderwijs, Kleuteronderwijs

Buitengewoon basisonderwijs

Locatie

Datum: woensdag 6 februari 2019, 09u30 tot 12u30
Locatie: Hogeschool Odisee / Hospitaalstraat 23, 9100 Sint-Niklaas