Hoe je denkt over je lesopdracht bepaalt het leersucces van je leerlingen

De 10 mindframes van John Hattie nader bekeken.

Het Leren zichtbaar maken onderzoek heeft aangetoond dat hoe schoolleiders en leraren denken over leren en hun rol daarin, van grote invloed is op de prestaties van leerlingen. Prof. John Hattie onderscheidt tien denkkaders die ons denken over lesgeven en leren ondersteunen en die onze leerkrachtenstijl mee bepalen. Als leraren zich deze denkkaders eigen maken, kunnen de leerprocessen en -strategieën eigen aan Leren zichtbaar maken geïmplementeerd worden in het onderwijs. Zo vergroten we onze impact op het leren van leerlingen. Door vanuit Leren zichtbaar maken te denken, kijk je anders naar leren.

Coppens Lieven
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Eigen skills aanscherpen

Wat leer je

• de betekenis van de 10 mindframes van John Hattie;
• de 10 mindframes van John Hattie toepassen op de eigen praktijk;
• de impact van de 10 mindframes op het leren van de leerlingen begrijpen.

Docenten

Boekentip

10 mindframes om leren zichtbaar te maken, J. Hattie & K. Zierer, Pelckmans Pro

Praktische informatie

Voor wie

Zorg in en rond de school, Secundair onderwijs, Basisonderwijs

(Buitengewoon) basisonderwijs - (Buitengewoon) secundair onderwijs - Zorg in en rond de school

Voorkennis

Kennis van het onderzoekswerk van John Hattie is aanbevolen