Hoe ga je om met conflicten door diversiteit

Laat alle meningen aan bod komen.

Met deze vorming willen we graag de rijkdom van Deep Democracy tot bij kinderen en jongeren brengen via leerkrachten die de tools toepassen in de klas. Hoe kunnen we kinderen en jongeren beter voorbereiden op de samenleving van morgen dan door hen aan te leren hoe ze op een inclusieve manier kunnen dialogeren en hoe ze kunnen omgaan met de spanning die ontstaat als we verschillen van elkaar.

Je krijgt een zicht op hoe Deep Democracy in een onderwijscontext van nut kan zijn. Je maakt kennis met de sabotagelijn, ontdekt hoe je tegelijk expert en facilitator kan zijn tijdens het lesgeven en krijgt een nieuwe kijk op je klasgroep. Maak kennis met het ZEBRA-model (de wijsheid zit in de 'nee') en ervaar tools als de check-in, het gesprek op voeten en het debat.

Onderdeel van uitdaging: Samen school maken
Per persoon
Schrijf je nu in

Wat leer je

• een andere kijk op je klas te krijgen die zondebokken en stereotypering doorbreekt;
• een inclusieve dialoog voeren zodat alle stemmen gehoord worden en creatieve en innovatieve ideeën ruimte krijgen;
• omgaan met verschillen en spanningen zodat een groep niet gaat polariseren.

Docenten

Boekentip

Van zondebok naar zebra. Deep democracy, een nieuwe kijk op besluitvorming en conflicthantering, F. Matheusen, Pelckmans Pro

Praktische informatie

Voor wie

Zorg in en rond de school, Secundair onderwijs, Basisonderwijs

(Buitengewoon) basisonderwijs - (Buitengewoon) secundair onderwijs - Zorg in en rond de school

Locatie

Datum: donderdag 30 januari 2020, 09u30 tot 16u30
Locatie: Thomas More / Campus Blairon 800, 2300 Turnhout

Datum: vrijdag 24 april 2020, 09u30 tot 16u30
Locatie: Hogeschool Odisee / Hospitaalstraat 23, 9100 Sint-Niklaas