Historische verhalen in de geschiedenisles

Doelgericht historische verhalen gebruiken.
Onderdeel van uitdaging: Focussen op leerinhouden
Per persoon

• subgenres van historische verhalen onderscheiden;
• historische verhalen op inhoudelijke en didactische waarde onderzoeken;
• doelgericht historische inhouden selecteren en ordenen in voorbereiding op het schrijven van historische verhalen;
• zelf historische verhalen schrijven;
• werkvormen ontwikkelen voor het doelgericht gebruik van historische verhalen.

Inleiding

Vraag wie er ooit een boeiende leerkracht geschiedenis had en er komen meteen getuigenissen over leraren die meeslepend vertelden en moeiteloos het verleden tot leven wekten. En toch zijn in de voorbije decennia, door de nadruk op historische vaardigheden, zulke verhalen vaak uit het geschiedenisonderwijs verdwenen. Tijd om ze terug te halen!

Hoe kun je docufictie en historische verhalen op een verantwoorde manier in de les gebruiken? Aan welke criteria moeten zulke verhalen voldoen? Wat bestaat er al? Hoe ga je zelf creatief aan de slag om geschikte verhalen te schrijven? Hoe verwerk je ze in de klas? Hoe zet je leerlingen zelf aan het schrijven?

Wat leer je

• zelf gegronde historische fictie schrijven;
• doelgericht historische verhalen gebruiken in de geschiedenisles;
• leerlingen gericht aan het werk zetten om zelf gegronde historische fictie te schrijven.

Wat kan je

• subgenres van historische verhalen onderscheiden;
• historische verhalen op inhoudelijke en didactische waarde onderzoeken;
• doelgericht historische inhouden selecteren en ordenen in voorbereiding op het schrijven van historische verhalen;
• zelf historische verhalen schrijven;
• werkvormen ontwikkelen voor het doelgericht gebruik van historische verhalen.

Docenten

Boekentip

Praktische informatie

Voor wie

Leerkrachten geschiedenis eerste en tweede graad

Voorkennis

Basiskennis van de leerinhouden geschiedenis van de eerste en/of tweede graad

Hoe kan je je verder verdiepen

Onderwijsniveau

Secundair onderwijs

Locatie