Historische verhalen in de geschiedenisles

Doelgericht historische verhalen gebruiken.

Vraag wie er ooit een boeiende leerkracht geschiedenis had en er komen meteen getuigenissen over leraren die meeslepend vertelden en moeiteloos het verleden tot leven wekten. En toch zijn in de voorbije decennia, door de nadruk op historische vaardigheden, zulke verhalen vaak uit het geschiedenisonderwijs verdwenen. Tijd om ze terug te halen!
Hoe kun je docufictie en historische verhalen op een verantwoorde manier in de les gebruiken? Aan welke criteria moeten zulke verhalen voldoen? Wat bestaat er al? Hoe ga je zelf creatief aan de slag om geschikte verhalen te schrijven? Hoe verwerk je ze in de klas? Hoe zet je leerlingen zelf aan het schrijven?

Berings Geert
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Vakspecifiek ontwerpen
Per persoon
Schrijf je nu in
6 februari 2019
14u00 tot 17u00
27 februari 2019
14u00 tot 17u00

Wat leer je

subgenres van historische verhalen onderscheiden;
• historische verhalen op inhoudelijke en didactische waarde onderzoeken;
• doelgericht historische inhouden selecteren en ordenen in voorbereiding op het schrijven van historische verhalen;
• zelf historische verhalen schrijven;
• doelgericht historische verhalen gebruiken in de geschiedenisles;
• leerlingen gericht aan het werk zetten om zelf gegronde historische fictie te schrijven.

Docenten

Praktische informatie

Voor wie

Secundair onderwijs

Leerkrachten geschiedenis eerste en
tweede graad

Extra informatie

2 halve dagen

Locatie

Datum: woensdag 6 februari 2019, 14u00 tot 17u00
Locatie: De Blauwput / Martelarenlaan 11A, 3010 Leuven

Datum: woensdag 27 februari 2019, 14u00 tot 17u00
Locatie: De Blauwput / Martelarenlaan 11A, 3010 Leuven