Inloggen
Wachtwoord vergeten
Waarom registreren?
- Behoud het overzicht op gevolgde vormingen
- Schrijf je snel en gemakkelijk in
- Ontvang vormingen en informatie op maat
In deze sessie gaan we na wat we kunnen
leren uit recent onderzoek omtrent Second Language Acquisition en Neurobiology
met betrekking tot de rol van grammatica bij taal leren. In hoeverre kunnen we
ons grammaticaonderwijs op basis van die inzichten efficiënter maken?
Samen bekijken we een aantal typische
grammatica topics, zoals passief, indirecte rede, onregelmatige werkwoorden,
werkwoordstijden … die vaak nog overwegend aan de hand van regels aangebracht
en ingeoefend worden.
We gaan in het grootste deel van de
sessie proefondervindelijk aan de slag met een aantal manieren om grammatica
(vaak via een meer lexicale weg) aan te brengen en in te oefenen. We bekijken
ook kritisch enkele typische oefenvormen en sturen die bij tot effectievere
activiteiten. We werken daarvoor met taalrijke, authentieke contexten en veel
visualisering. Via activerende werkvormen en een grotere leerlingbetrokkenheid
willen we zo het effectieve leerresultaat vergroten en de leerlingen
taalvaardiger maken.
• grammatica op een activerende en functionele manier in je lessen integreren;
• keuzes maken omtrent je grammatica-aanpak op basis van wetenschappelijke inzichten omtrent taalverwerving;
• echte, contextrijke voorbeelden hanteren voor het aanbrengen en inoefenen van grammatica.
Secundair onderwijs
Secundair onderwijs: leerkrachten Engels, Duits en Frans
Het toegelichte lesmateriaal is overwegend in het Engels, hoewel de navorming ook inspirerend kan zijn voor leraren van andere vreemde talen. Er wordt ook gewerkt met enkele voorbeelden uit andere vreemde talen.