Ga actief met jouw handboek aan de slag en verhoog het zelfvertrouwen, de spreekdurf en het niveau van van je leerlingen (Frans en Engels: niveau B1 en B1+)

Vergroot als leerkracht de kennis, het zelfvertrouwen, de spreekdurf en het inhoudelijke niveau van schrijfopdrachten van de leerlingen tijdens de les Frans en Engels (niveau van de leerlingen: B1 en B1+): onderwijsvernieuwing

We zijn genoodzaakt om deze vorming te annuleren door gezondheidsproblemen van de docent. Onze excuses hiervoor.

Wil je technieken aanleren om jouw handboek (inter)actiever te gebruiken tijdens de les? Wil je dat de leerlingen de te kennen en kunnen leerstof beter onder knie krijgen en de vreemde taal durven spreken? Wil je de leerlingen actiever betrekken bij de les? Wil je dat de leerlingen inhoudelijk sterker staan tijdens schrijfopdrachten? Dan is deze vorming zeker iets voor jou!

Samen gaan we actief aan de slag met jouw handboek. Hoe zorg je er als leerkracht voor dat jouw leerlingen de te kennen en kunnen leerstof actief onder de knie krijgen en dit op een aangename manier? Hoe breng je de leerstof duidelijk en gestructureerd over naar de leerlingen?

We ontwikkelen materiaal vanuit ons eigen handboek, we delen ideeën en oefenen samen met ons nieuw materiaal. Na deze workshop heb je (ver)nieuw(d) materiaal ontwikkeld, heb je heel wat ideeën opgedaan en sta je zelf sterker en actiever voor de klas, maak je jouw leerlingen enthousiast voor het vak en betrek je hen actiever bij het lesgebeuren.

Dag 1
Tijdens dag 1 geeft de trainer kort uitleg wat je van de vorming mag verwachten en luistert ze naar je noden. Leerlingen hebben het moeilijk om in een vreemde taal hun mening te uiten, ideeën te vinden om teksten te schrijven en ze hebben het moeilijk om de taal (actief) onder de knie te krijgen. De trainer toont je (en je oefenen daar samen op) hoe je leerlingen kan stimuleren om Frans en Engels te spreken tijdens de les en je ze kan stimuleren om de taal grondig te kennen en te kunnen.

Dag 2
Je hebt tijdens dag 1 een paar technieken geleerd om de leerlingen actief met de taal te leren omgaan. In dag 2 ga je samen met andere leerkrachten actief aan de slag met jouw eigen handboek. Je herwerkt bestaande oefeningen uit jouw handboek tot oefeningen waar actief mee gewerkt wordt. Je deelt tijdens deze dag ideeën en materiaal met andere deelnemers. Je krijgt van de trainer ook een paar kant-en-klare ideeën/oefeningen mee naar huis.

Dag 3
Je gaat zelf actief aan de slag met jouw nieuw gemaakte materiaal en/of je werkt nog extra materiaal uit.

Daems Céline
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Vakdidactisch ontwerpen
Per persoon
Deze vorming is voorbij

Wat leer je

• leer je hoe je jouw (bestaande) lessen en handboek actiever kan gebruiken;
• deel je nieuwe ideeën, lessen en oefeningen met elkaar;
• ga je naar huis met vernieuwd activerend materiaal om direct te gebruiken in de klas.

Docenten

Praktische informatie

Voor wie

Secundair onderwijs

Secundair onderwijs: leerkrachten Frans en Engels (niveau van de leerlingen: B1 en B1+)

Extra informatie

Breng altijd je eigen handboek/cursus mee.
Het kan zijn dat je thuis iets moet voorbereiden of afwerken.