Inloggen
Wachtwoord vergeten
Waarom registreren?
- Behoud het overzicht op gevolgde vormingen
- Schrijf je snel en gemakkelijk in
- Ontvang vormingen en informatie op maat
Met de komst van de nieuwe eindtermen na de modernisering
van het secundair onderwijs krijgt filosofie een duidelijke plaats als
wetenschapsdomein. Dat betekent dat er specifieke eindtermen komen voor het
wetenschapsdomein filosofie. Voor veel scholen en leerkrachten is het een
zoektocht waar en hoe je filosofie moet aanbieden. Sommige koepels kiezen voor
‘het vak’ filosofie, anderen vullen het aan binnen bestaande vakken. Naast
kennismaken met filosofische thema’s en belangrijke denkers is er ook aandacht voor
praktijk van het filosoferen. Onderzoek toont aan dat het voor de leerlingen in
het secundair onderwijs belangrijk is dat er voldoende balans is tussen
filosofie en filosoferen.
In deze vorming krijg je zicht op de manier waarop filosofie
in het onderwijs aan bod komt in de ons omringende landen. Je onderzoekt welke
inhouden je kunt aanbieden en hoe je een goede balans met de praktijk van
filosoferen kunt vinden. Je maakt kennis met een waaier aan werkvormen die
zowel de filosofie als het filosoferen helpen ontwikkelen.
• het verschil benoemen tussen filosofie en filosoferen en het belang ervan in dit nieuw wetenschapsdomein;
• een waaier aan werkvormen kennen die je kunt inzetten bij het ontwerpen van lessen;
• verschillende thema’s opsporen die je zowel kunt linken aan theoretische filosofie als aan de praktijk van het filosoferen.
Secundair onderwijs
Secundair onderwijs: tweede en derde graad (TSO en ASO)
Je geeft al les in een vak dat nu ook de focus op menswetenschappen heeft.
Individugerichte vorming:
Volledige dag, 9u30-16u30
Teamgerichte vorming:
Meer info via info@tenz.be