Fake news en alternative facts

Stimuleer het kritisch denken en analyseren van informatie bij leerlingen.
Onderdeel van uitdaging: Focussen op leerinhouden
Per persoon

• hoe je het belang van bronnen naar leerlingen brengt;
• hoe je saaie materie in een tof format kan gieten;
• welke technieken belangrijk zijn in forensisch onderzoek.

Inleiding

Met de permanente informatiestroom waaraan jongeren worden blootgesteld, is de nood aan feiten hoog. Tijdens deze sessie stellen we twee interactieve workshops van Ekoli voor die je kan overnemen in de klas om leerlingen aan te zetten tot kritisch denken en een correcte informatieanalyse. In de CSI-workshop moeten leerlingen in teams met beperkte informatie de juiste keuzes maken om de waarheid achter het lijk op het festivalterrein te achterhalen. Wanneer zetten ze hun middelen in en vanaf welk moment kiezen ze voor een beschuldiging?

Tijdens deze workshop leer je verhalen en artikels aan de leerlingen voor te leggen die ze moeten analyseren op alle facetten die de inhoud kleuren: de schrijver, de bron, het geld achter de website, de politieke overtuiging van het doelpubliek, etc. Leerlingen debatteren over de waarheid en leren dat informatie die ze via het internet krijgen vaak afgestemd is op hun voorkeuren en interesses.

Wat leer je

• leerlingen actief kritisch laten denken;
• leerlingen informatie laten verzamelen en verwerken in spelformat;
• een constructieve dialoog stimuleren bij leerlingen.

Wat kan je

• hoe je het belang van bronnen naar leerlingen brengt;
• hoe je saaie materie in een tof format kan gieten;
• welke technieken belangrijk zijn in forensisch onderzoek.

Docenten

Boekentip

Praktische informatie

Voor wie

Leerkrachten tweede en derde graad

Voorkennis

Geen voorkennis gevraagd

Hoe kan je je verder verdiepen

Onderwijsniveau

Secundair onderwijs

Locatie