Evalueren vraagt visie en beleid

Over het evaluatiebeleid van de leerkracht, de vakgroep, de school

De kenmerken van een goede evaluatiepraktijk tonen het meteen: de lat ligt hoog! En een hoge lat vraagt beleid. Hoe bouw je een evaluatiebeleid op en wat kan het opbrengen?

We vertrekken van een eenvoudige mindmap met basisvragen: wie, wat, wanneer, waarom, hoe?

·        Wat is de startvraag?

·        Wat betekent dat voor de klaspraktijk?

·        En wat betekent dat voor de andere basisvragen?

·        En tot slot: waartegen zeggen we nu ‘ja’?

Gilté Jan
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Opvolgen en evalueren

Wat leer je

• de verwachtingen van ROK;
• wat evalueren inhoudt;
• de kenmerken van goede evaluatiepraktijk te benoemen;
• functies evalueren.

Docenten

Boekentip

Evaluatiepraktijk op school, K. Harre, J. Vanhoof en L. Smeyers, Politeia - Toetsrevolutie, D. Sluijsmans en R. Kneyber, Phronese - Formatieve assessment integreren in de praktijk, D. Wiliam en S. Leahy, Bazalt

Praktische informatie

Voor wie

Secundair onderwijs

(Buitengewoon) secundair onderwijs

Locatie

Datum: maandag 1 februari 2021, 09u30 tot 12u30
Locatie: New Zebra / Zebrastraat 32/001, 9000 Gent