Denkontwikkeling stimuleren

Verken werkvormen die het denken zichtbaar maken
Denken, we doen het voortdurend, bewust of onbewust. Zeker in de klas. Hoe kun je denkprocessen zichtbaar maken voor kinderen? Wat is creatief, analytisch en kritisch denken? Met welke opdrachten en werkvormen kun je het denken stimuleren?
Deze vorming biedt inzicht in de verschillende denkprocessen en zet in op het stimuleren van de verschillende denkvaardigheden via allerlei oefeningen en methodieken. Je onderzoekt hoe je het denken over het denken in de klas kunt aanbrengen en inzichtelijk maken voor kinderen.

Door actief met het denken bezig te zijn (metacognitie) geef je leerlingen inzicht in leerprocessen (leren leren), oefenen ze executieve functies, leren de leerlingen probleemoplossend denken en worden ze vaardiger in gericht reflecteren.
Deze denktechnieken kun je toepassen in diverse arrangementen en leercontexten: van gestructureerde rekenoefeningen tot zelfstandige onderzoek, van creatieve schrijfopdrachten tot projectwerk. 

Oetang koppelt recente inzichten over denkvaardigheden (Sternberg, Bloom, Project Zero …) en vertaalt die naar de praktijk van de lagere school.
Onderdeel van uitdaging: Krachtige leerprocessen

Wat leer je

• verschillende denkprocessen onderscheiden en denken over het denken initiëren;
• oefeningen bedenken en hanteren om denkvaardigheden te trainen bij leerlingen;
• werkvormen inzetten om creatief, analytisch en kritisch denken te stimuleren in verschillende lessen.

Docenten

Praktische informatie

Voor wie

Basisonderwijs, Lager onderwijs

Lager onderwijs

Extra informatie

Individugerichte vorming:
Volledige dag, 09u00 - 16u00
of
Volledige dag, 09u30 - 16u30

Teamgerichte vorming:
Meer info via info@tenz.be

Locatie

Datum: dinsdag 1 februari 2022, 09u00 tot 16u00
Locatie: New Zebra / Zebrastraat 32/001, 9000 Gent

Datum: donderdag 28 april 2022, 09u30 tot 16u30
Locatie: Syntra / Borsbeeksebrug 32, 2600 Berchem