Demand High als differentiatie voor taalsterke leerlingen

Op zoek naar deep learning.

Onze modale lessen zijn vaak goed voorbereid en vlot, maar te gemakkelijk. In zulke lessen vervelen geïnteresseerde leerlingen zich, missen ze prik en challenge. Britse TEFL-onderzoekers gingen daarom op zoek naar nieuwe didactische toepassingen die meer uitdaging bieden, omdat zij ervan uitgaan dat zulke leerlingen nood hebben aan verdieping (deep learning), denkvaardigheden (thinking skills), kritisch denken en meer betrokkenheid. De vraag naar meer verdieping en uitdaging wordt o.a. gesteld in Demand High, een beweging die werd opgestart door J. Scrivener en A. Underhill. Via aanpassingen van bestaande lesmaterialen kunnen we een hoger verwerkingsniveau bereiken en dat wordt geïllustreerd aan de hand van concreet lesmateriaal.

Delbaere Johan
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Activiteiten ontwerpen
Per persoon
Schrijf je nu in

Wat leer je

• methodes waardoor je sterke leerlingen meer uitdaagt, doet nadenken (out of the box) en kritischer maakt.

Docenten

Praktische informatie

Voor wie

Secundair onderwijs

leerkrachten Moderne vreemde talen, derde graad ASO

Extra informatie

Het toegelichte lesmateriaal is vaak in het Engels, hoewel de navorming ook inspirerend kan zijn voor leraren van andere vreemde talen.

Locatie

Datum: donderdag 28 november 2019, 09u30 tot 12u00
Locatie: Centrum d'Abdij / Baron Ruzettelaan 435, 8310 Brugge

Datum: woensdag 5 februari 2020, 09u30 tot 12u00
Locatie: Hogeschool Odisee / Hospitaalstraat 23, 9100 Sint-Niklaas