De wetenschap van het leren

Wat elke leraar moet weten over hoe leerlingen leren en onthouden.

Hét hoofddoel van elke leraar is er voor zorgen dat zijn leerlingen zo veel mogelijk bijleren. Kennis bevordert immers het kritisch en creatief denken, de probleemoplossende vaardigheden én je zal er vooral nog sneller door bijleren!

Ondanks dit cruciale belang van bijleren, weten we bitter weinig over hoe leerlingen bijleren (en onthouden) en welke methoden het leerrendement bij leerlingen het sterkst verhogen.

Honderd jaar cognitief wetenschappelijk onderzoek leverde een schat aan informatie over hoe het leren écht werkt. Deze wetenschap van het leren werd eveneens vertaald naar instructiemethoden die voor optimale leeractiviteiten zorgen. Ze zijn daarbij makkelijk implementeerbaar, eenvoudig toepasbaar en uitermate effectief voor leerlingen van verschillende leeftijden.

We verduidelijken voor jou op een concrete manier de leerstrategieën die het meest effectief, efficiënt en aangenaam zijn. Wat de wetenschap van het leren ons vertelt ...

Vanhoyweghen Kristel
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Leerprocessen versterken

Wat leer je

• hoe leerlingen effectief, efficiënt en aangenaam leren;
• hoe instructie voor optimale leeractiviteit kan zorgen;
• wat de essentie van onderwijsonderzoek de klaspraktijk kan bijbrengen;
• effectieve leerstrategieën herkennen, benoemen en concreet toepassen;
• voorwaarden voor effectieve directe instructie omzetten naar de lespraktijk.

Docenten

Praktische informatie

Voor wie

Zorg in en rond de school, Secundair onderwijs

Buitengewoon

Extra informatie

dagdeel (3u) voor groep van 25 personen
2u voor groep tot max 120 personen

Locatie

Datum: woensdag 3 oktober 2018, 09u30 tot 12u30
Locatie: De Blauwput / Martelarenlaan 11A, 3010 Leuven