De taal van moeilijk gedrag

Gedragsmoeilijkheden bekijken vanuit verfijnd perspectief
Wie met kinderen en jongeren werkt weet het: we worden steeds meer uitgetest, uitgedaagd en uitgeput. En toch blijven we vaak op dezelfde manier met gedragsmoeilijkheden omgaan. Wat als we ons verdiepen in het feit dat moeilijk gedrag dat zich herhaalt of in opvallende proporties voorkomt eigenlijk een vorm van communicatie is? Dan is het tijd om ons de taal van gedrag eigen te maken. Zodra we vaststellen dat gedragsmoeilijkheden een nood, een verborgen hulpvraag signaleren, sturen we onze koers bij. Dan verleggen we het zwaartepunt van gedragskaarten, straf- en beloningssystemen naar preventieve, ondersteunende interventies. In deze vorming maak je kennis met de implementatie van een Verfijnde Pedagogiek die het comfort van leerlingen én leerkrachten sterk verhoogt.

Basissessie (Halve dag)
In de sessie ga je dieper in op de taal van moeilijk gedrag. Welk verhaal willen kinderen en jongeren die meermaals besproken worden ons vertellen? Vervolgens onderzoek je wat de meest aangewezen manier is om moeilijk gedrag in kaart te brengen. We maken de materie tastbaar en herkenbaar door praktijkvoorbeelden en eigen casussen. Na deze vorming kijk je anders naar gedragsmoeilijkheden.

Vervolgsessie (Halve dag)
In de vervolgsessie verrijk je de vaardigheden in het preventief en curatief pedagogisch handelen. Hoe kunnen we gedragsmoeilijkheden concreet benaderen door zowel oog te hebben voor het individu als de groep? Je onderzoekt welke ongewenste neveneffecten gedragskaarten, straf- en beloningssystemen hebben en ontdekt dat we over meer leerrijke alternatieven beschikken zonder grenzen of sturing te verliezen.

Traject: omgaan met moeilijk gedrag
Deze vorming kunnen we ook in een traject aanbieden waarin we samen op zoek gaan naar een implementatie van de aangeboden inzichten. Na een grondige intake brengen we de leervragen in kaart en maken we een trajectvoorstel op waarin de basis- en vervolgsessie zijn opgenomen. Tijdens de vormingsmomenten spelen we in op concrete casussen uit jullie praktijk en voorzien we reflectie op de visie en aanpak die we ons langzamerhand eigen maken.
Van Lommel Katelijne
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Welbevinden en leerlingenbegeleiding

Wat leer je

• de taal van moeilijk gedrag beheersen en de verborgen hulpvragen achterhalen;
• moeilijk gedrag op school correct in kaart brengen en winstgevende gesprekstechnieken inzetten;
• zowel preventief als curatief handelen door een concrete pedagogische aanpak die leeftijden en soorten moeilijkheden overstijgt;
• doordachte keuzes maken door stil te staan bij (neven)effecten van gedragskaarten, straf- en beloningssystemen.;
• moeilijk gedrag constructief begrenzen met woorden en acties.

Docenten

Boekentip

Sprekende harten, strijdende zwaarden. Moeilijk gedrag bij kinderen en jongeren, K. Van Lommel, Pelckmans - Sprekende harten, strijdende zwaarden. Toepassingen van Verfijnde Pedagogiek bij moeilijk gedrag, K. Van Lommel, Pelckmans

Praktische informatie

Voor wie

Secundair onderwijs, Basisonderwijs, Lager onderwijs, Kleuteronderwijs

Basisonderwijs, Secundair onderwijs

Extra informatie

Individugerichte vorming:
Volledige dag, 9u30 - 16u30: 21 november 2022 (Hasselt)

Teamgerichte vorming:
Meer info via info@tenz.be

Locatie

Datum: maandag 21 november 2022, 09u30 tot 16u30
Locatie: Z33 / Bonnefantenstraat 1 3500 Hasselt