Inloggen
Wachtwoord vergeten
Waarom registreren?
- Behoud het overzicht op gevolgde vormingen
- Schrijf je snel en gemakkelijk in
- Ontvang vormingen en informatie op maat
Tijdens de basissessie leer je:
• de taal van moeilijk gedrag beheersen en de verborgen hulpvragen achterhalen;
• moeilijk gedrag op school correct in kaart brengen en winstgevende gesprekstechnieken inzetten;
• de verfijnde pedagogiek implementeren om het comfort van leerlingen én leerkrachten te verhogen.
Tijdens de vervolgsessie leer je:
• zowel preventief als curatief handelen door een concrete pedagogische aanpak die leeftijden en soorten moeilijkheden overstijgt;
• doordachte keuzes maken door stil te staan bij (neven)effecten van gedragskaarten, straf- en beloningssystemen.;
• moeilijk gedrag constructief begrenzen met woorden en acties.
Sprekende harten, strijdende zwaarden, K. Van Lommel, Pelckmans
Secundair onderwijs, Basisonderwijs, Lager onderwijs, Kleuteronderwijs
Basisonderwijs, Secundair onderwijs
Individugerichte vorming:
Volledige dag, 9u30 - 16u30
Teamgerichte vorming:
Meer info via info@tenz.be
Basissessie
In de sessie ga je dieper in op de taal van moeilijk gedrag. Welk verhaal willen kinderen en jongeren die meermaals op klassenraden besproken worden ons vertellen? Vervolgens onderzoek je wat de meest aangewezen manier is om moeilijk gedrag in kaart te brengen. Vanuit praktijkvoorbeelden en eigen casussen wordt de materie tastbaar en herkenbaar. Na deze vorming kijk je anders naar gedragsmoeilijkheden.
Vervolgsessie
In de vervolgsessie verrijk je de vaardigheden in het preventief en curatief pedagogisch handelen. Hoe kunnen we gedragsmoeilijkheden concreet benaderen door zowel oog te hebben voor het individu als de groep? Je onderzoekt welke ongewenste neveneffecten gedragskaarten, straf- en beloningssystemen hebben en ontdekt dat we over meer leerrijke alternatieven beschikken. Je maakt kennis met een basisaanpak die leeftijden en soorten moeilijkheden overstijgt zonder grenzen of sturing te verliezen.