DCD, wat moet ik ermee?

Leer over de invloed van DCD in de klas.
Onderdeel van uitdaging: Leerlingen begeleiden
Per persoon

• leerlingen met DCD herkennen;
• oplossingsgericht zoeken hoe deze leerlingen kunnen geïntegreerd worden in het klasgebeuren;
• samen met het kind op pad gaan.

Inleiding

Deze vorming start met een korte theoretische uitleg over DCD (Developmental Coordination Disorder, een stoornis in de ontwikkeling van de coördinatie van bewegingen). Met behulp van voorbeelden en ervaringsverhalen onderzoek je wat DCD is en niet is. Daarna leer je welke aanpassingen en inzichten van nut kunnen zijn om een kind met DCD maximaal te helpen ontplooien en dit op een manier dat het kind zin blijft hebben om te leren en te willen proberen. Je bekijk dit op het vlak van schrijven, leren werken met de meetlat, schaar, lijm, maken van de boekentas, plannen en organiseren in de les, zelfstandig aan- en uitkleden bij het turnen/zwemmen en zoveel meer.

Wat leer je

• concrete tips in de praktijk brengen.

Wat kan je

• leerlingen met DCD herkennen;
• oplossingsgericht zoeken hoe deze leerlingen kunnen geïntegreerd worden in het klasgebeuren;
• samen met het kind op pad gaan.

Docenten

Boekentip

Praktische informatie

Voor wie

Iedereen actief in het basisonderwijs, in het bijzonder het zorgteam en hulpverleners

Voorkennis

Geen voorkennis gevraagd

Hoe kan je je verder verdiepen

Onderwijsniveau

Lager onderwijs

Locatie