Inloggen
Wachtwoord vergeten
Waarom registreren?
- Behoud het overzicht op gevolgde vormingen
- Schrijf je snel en gemakkelijk in
- Ontvang vormingen en informatie op maat
‘Cultuur in de spiegel’ (CiS) is een kader met een
duidelijke visie op cultuuronderwijs, onderwijs dat zich bezig houdt met
reflectie op de brede cultuur. Op mediagebruik, erfgoed, interculturaliteit, de
samenleving, kunst … kortom hoe mensen omgaan met de wereld. Je komt het tegen
in alle onderwijsvakken. Wat betekent dit kader voor jouw vak? Hoe kun je
cultureel bewustzijn koppelen aan de culturele vaardigheden? Hoe stimuleer je
cultureel bewustzijn en waarom is dat zo belangrijk voor de leerlingen?
Oetang heeft vanuit de theorie van Van Heusden een didactisch kader ontwikkeld waardoor je actief met cultuur aan de slag kunt in je vak. Via sleutelvragen en activerende opdrachten zoeken de leerlingen antwoorden op vragen zoals waarom is er geld? Wat zijn rituelen? Is tafeletiquette overal hetzelfde?
In deze vorming onderzoek je hoe je in allerlei vakken dit
kader kunt integreren zodat je de leerlingen op een brede manier laat
reflecteren over allerlei culturele uitingen.
• enkele kernideeën uit het theoretisch kader van cultuur in de spiegel verwoorden;
• sleutelvragen ontwerpen die aansluiten bij de thema’s die je wil behandelen;
• activerende opdrachten hanteren bij de culturele vaardigheden: waarnemen, verbeelden, conceptualiseren en analyseren.
Secundair onderwijs
Secundair onderwijs
Teamgerichte vorming:
Meer info via info@tenz.be