Begeleiden van het leerproces bij een sterke leerling

Van resultaatgericht onderwijs naar procesgerichtonderwijs voor sterke leerlingen.

Leren lukt als een kind voldoende inspanning levert om tot een resultaat te komen en dat het resultaat beter wordt naarmate de inspanning vergroot. Voor sterke leerlingen is het aanbod vaak niet voldoende om een echte leerhouding te ontwikkelen. Ze leren niet leren. Formatieve assesment is het vooraf inzichtelijk maken van de werkelijke leerbehoefte van een leerling. Door dit vooronderzoek kunnen sterke leerlingen geholpen worden om te leren leren. De aangeboden lesstof wordt grondig bekeken en vertaald naar doelen, competenties en vaardigheden. Er worden criteria gezocht waardoor het leerproces inzichtelijk gemaakt kan worden.

Fischer Monique
Bekijk profiel
Onderdeel van uitdaging: Leerprocessen versterken
Per persoon
Schrijf je nu in
22 januari 2019
09u30 tot 16u30
22 februari 2019
09u30 tot 16u30

Wat leer je

• het leren van sterke kinderen zichtbaar maken;
• formatieve assessment toepassen in de klaspraktijk;
• het leerproces leren meten aan de inspanning en niet aan het resultaat;
• evalueren op basis van het leerproces;
• op groei gerichte feedback geven;
• het geleerde in praktijk brengen: je kent je eigen leerKRACHT.

Docenten

Boekentip

Kieboom, T. De hoogbegaafdheid survivalgids. Abimo

Kieboom, T. Hoogbegaafd. Lannoo

Kieboom, T. Als je kind (g)een Einstein is. Lannoo

Praktische informatie

Voor wie

Zorg in en rond de school, Basisonderwijs, Lager onderwijs, Kleuteronderwijs

Buitengewoon basisonderwijs

Extra informatie

Twee dagen

Locatie

Datum: dinsdag 22 januari 2019, 09u30 tot 16u30
Datum: vrijdag 22 februari 2019, 09u30 tot 16u30
Locatie: Vormingscentrum Malle / Smekenstraat 61, 2390 Malle