Goede feedback zet aan tot reflectie

Gooi je mening op Twitter, niet in je feedback.

Wanneer het over feedback gaat is het motto hoe korter, hoe beter. Tot zover kun je tweets en schriftelijke feedback met elkaar vergelijken. Goed geformuleerde feedback zet aan tot reflectie. De leerling weet wat hij kan veranderen om tot een betere leerprestatie te komen. Stefaan Vanparys formuleert een aantal concrete tips om je schriftelijke feedback doelgericht te maken.

Don’t make it to personal.

Tijdens het lezen van schriftelijke feedback vermoed ik dat de jongeren niet veel hebben aan persoonlijke commentaren van hun leraar zoals: ‘Je moet je herpakken, je bent een zonnetje, je laat het wat hangen, je bent geniaal, je bent een verstrooide professor, je bent op dreef’.

Stel je voor dat je aan de kassa aanschuift en een oudere dame beschrijft wat ze van je aankopen vindt. ‘Je bent echt een zorgzaam type, zo aan je wasproducten te zien. Maar ook een levensgenieter! Dat zie ik aan de rum die je hebt gekocht om in je cocktails te doen.’ Wat denk je dan terwijl je je bankkaart in het bakje steekt? ‘Wat moet deze vrouw van mij? Wie ben jij om mij als persoon te beoordelen?’

Als het om schriftelijke feedback gaat, lijkt het een goede reflex om te kijken of je een leerling persoonlijk aan het beoordelen bent en hoeveel je de leerling vooruithelpt in het nadenken over de taak zelf. Hoe lui of gedreven je deze leerling ook vindt. Als je feedback wil geven, focus dan op wat goed is en beter kan in de taak.
 

1. Vermijd labels en bijnamen, hoe schattig ook
Leg de focus op de taak, niet op de persoon.

niet

wel

 Je bent vaak een verstrooide professor. 

 Het is een idee om op voorhand al aan te duiden waar je extra op gaat letten.

 

2. Let op de vormgeving
Zorg voor een neutrale vormgeving, gebruik geen uitroeptekens of drukletters. Er blijkt dan gauw frustratie of teleurstelling uit je woorden en dat is jammer!

 

niet

wel

 Let op voor REKENFOUTEN!!!!

 Je kunt rekenfouten er makkelijk uithalen door te  vergelijken met je schatting.

 

3. Schrijf actiegericht
Gebruik een beschrijvende taal in de tegenwoordige tijd, dat zorgt ervoor dat je beschrijvend werkt en sterker een appel kunt doen om tot verandering te komen.

niet

wel

 Je had beter je bron erbij
 vermeld.

 Volgende keer zal je werk geloofwaardiger zijn met   bronvermelding.

 

4. Houd het klein en haalbaar
Kleine actiegerichte tips zijn handiger dan een berg feedback waar de jongere geen begin aan ziet en dus de investering om opnieuw te beginnen niet zal maken. 

niet

wel

Er zitten nog fameuze gaten in je parate  kennis.

 Een eerste stap is om de kader op p. 16 van je  werkboek vanbuiten te leren.

 

Wil je nog meer tips, zodat je zo weinig mogelijk energie verspilt tijdens het schrijven van feedback?  Voorkom dat je subtiel toch heel beoordelend feedback schrijft en vergroot de kans dat leerlingen je feedback ernstig nemen en er iets mee doen.

 

Klik hier om je in te schrijven voor het webinar voor basisonderwijs.
Klik hier om je in te schrijven voor het webinar voor secundair onderwijs.

 

Stefaan Vanparys,

Trainer Tenz